Zdrowie · Science Facts · przed 1 mięsa.

Nowe badania sugerują, że suplementy omega-3, długo promowane dla zdrowia mózgu, mogą być związane z przyspieszonym spadku funkcji poznawczych u starszych dorosłych. W badaniu podłużnym z wykorzystaniem danych z Inicjatywy Neuroobrazowania Chorób Alzheimera (ADNI) stwierdzono, że uczestnicy przyjmujący suplementy omega- 3 wykazywali znacznie szybsze pogorszenie pamięci i zdolności myślenia w porównaniu do dopasowanych użytkowników. Analizę opublikowano w "The Journal of Prevention of Alzheimer 's Disease", a następnie ponad 800 starszych osób dorosłych przez okres do pięciu lat. Po dopasowaniu wieku, płci, genetyki (w tym statusu APOE ε4) i rozpoznaniu wyjściowym, użytkownicy omega- 3 wykazywali większe spadki w trzech standardowych ocenach kognitywnych: szybszy spadek punktacji w ocenie stanu minimentalnego (MMSE) oraz szybsze pogorszenie skali Scale- Cognitive Subscale Alzheimera (ADAS- Cog13) i klinicznej oceny wartości sumy pól (CDR- SB). Co ważne, przyspieszony spadek nie został wyjaśniony przez klasycznych biomarkerów Alzheimera, takich jak blaszki amyloidalne, patologia tau lub atrofia szarej materii. Zamiast tego badacze uznali zmniejszony metabolizm glukozy mózgowej (mierzony za pomocą FDG- PET) w regionach mózgu podatnych na chorobę Alzheimera za kluczowy czynnik pośredniczący, sugerujący możliwy negatywny wpływ na funkcje synaptyczne i przetwarzanie energii mózgowej. Autorzy podkreślają, że to badanie obserwacyjne nie może udowodnić bezpośredniego związku przyczynowego i ograniczeń notatek, w tym samoraportowanego stosowania suplementów i braku danych dotyczących jakości produktu lub utleniania. Podczas gdy omega- dieta z ryb pozostaje ogólnie korzystne w wielu badaniach, wyniki te budzą ważne pytania dotyczące rutynowej suplementacji u starszych dorosłych i podkreślają potrzebę dalszych randomizowanych badań kontrolowanych. [Liao Z- B, Hu Z- C, Zeng G- H, et al. Związek pomiędzy suplementacją omega-3 a zmniejszeniem funkcji poznawczych u osób starszych. Dziennik o zapobieganiu chorobie Alzheimera. 2026. DOI 10.1016 / j.tjpad.2026.100569] Nauka i fakty

Nowe badania sugerują, że suplementy omega-3, długo promowane dla zdrowia mózgu, mogą być związane z przyspieszonym spadku funkcji poznawczych u starszych dorosłych. W badaniu podłużnym z wykorzystaniem danych z Inicjatywy Neuroobrazowania Chorób Alzheimera (ADNI) stwierdzono, że uczestnicy przyjmujący suplementy omega- 3 wykazywali znacznie szybsze pogorszenie pamięci i zdolności myślenia w porównaniu do dopasowanych użytkowników. Analizę opublikowano w "The Journal of Prevention of Alzheimer 's Disease", a następnie ponad 800 starszych osób dorosłych przez okres do pięciu lat. Po dopasowaniu wieku, płci, genetyki (w tym statusu APOE ε4) i rozpoznaniu wyjściowym, użytkownicy omega- 3 wykazywali większe spadki w trzech standardowych ocenach kognitywnych: szybszy spadek punktacji w ocenie stanu minimentalnego (MMSE) oraz szybsze pogorszenie skali Scale- Cognitive Subscale Alzheimera (ADAS- Cog13) i klinicznej oceny wartości sumy pól (CDR- SB). Co ważne, przyspieszony spadek nie został wyjaśniony przez klasycznych biomarkerów Alzheimera, takich jak blaszki amyloidalne, patologia tau lub atrofia szarej materii. Zamiast tego badacze uznali zmniejszony metabolizm glukozy mózgowej (mierzony za pomocą FDG- PET) w regionach mózgu podatnych na chorobę Alzheimera za kluczowy czynnik pośredniczący, sugerujący możliwy negatywny wpływ na funkcje synaptyczne i przetwarzanie energii mózgowej. Autorzy podkreślają, że to badanie obserwacyjne nie może udowodnić bezpośredniego związku przyczynowego i ograniczeń notatek, w tym samoraportowanego stosowania suplementów i braku danych dotyczących jakości produktu lub utleniania. Podczas gdy omega- dieta z ryb pozostaje ogólnie korzystne w wielu badaniach, wyniki te budzą ważne pytania dotyczące rutynowej suplementacji u starszych dorosłych i podkreślają potrzebę dalszych randomizowanych badań kontrolowanych. [Liao Z- B, Hu Z- C, Zeng G- H, et al. Związek pomiędzy suplementacją omega-3 a zmniejszeniem funkcji poznawczych u osób starszych. Dziennik o zapobieganiu chorobie Alzheimera. 2026. DOI 10.1016 / j.tjpad.2026.100569] Nauka i fakty
Nowe badania sugerują, że suplementy omega-3, długo promowane dla zdrowia mózgu, mogą być związane z przyspieszonym spadku funkcji poznawczych u starszych dorosłych. W badaniu podłużnym z wykorzystaniem danych z Inicjatywy Neuroobrazowania Chorób Alzheimera (ADNI) stwierdzono, że uczestnicy przyjmujący suplementy omega- 3 wykazywali znacznie szybsze pogorszenie pamięci i zdolności myślenia w porównaniu do dopasowanych użytkowników. Analizę opublikowano w "The Journal of Prevention of Alzheimer 's Disease", a następnie ponad 800 starszych osób dorosłych przez okres do pięciu lat. Po dopasowaniu wieku, płci, genetyki (w tym statusu APOE ε4) i rozpoznaniu wyjściowym, użytkownicy omega- 3 wykazywali większe spadki w trzech standardowych ocenach kognitywnych: szybszy spadek punktacji w ocenie stanu minimentalnego (MMSE) oraz szybsze pogorszenie skali Scale- Cognitive Subscale Alzheimera (ADAS- Cog13) i klinicznej oceny wartości sumy pól (CDR- SB). Co ważne, przyspieszony spadek nie został wyjaśniony przez klasycznych biomarkerów Alzheimera, takich jak blaszki amyloidalne, patologia tau lub atrofia szarej materii. Zamiast tego badacze uznali zmniejszony metabolizm glukozy mózgowej (mierzony za pomocą FDG- PET) w regionach mózgu podatnych na chorobę Alzheimera za kluczowy czynnik pośredniczący, sugerujący możliwy negatywny wpływ na funkcje synaptyczne i przetwarzanie energii mózgowej. Autorzy podkreślają, że to badanie obserwacyjne nie może udowodnić bezpośredniego związku przyczynowego i ograniczeń notatek, w tym samoraportowanego stosowania suplementów i braku danych dotyczących jakości produktu lub utleniania. Podczas gdy omega- dieta z ryb pozostaje ogólnie korzystne w wielu badaniach, wyniki te budzą ważne pytania dotyczące rutynowej suplementacji u starszych dorosłych i podkreślają potrzebę dalszych randomizowanych badań kontrolowanych. [Liao Z- B, Hu Z- C, Zeng G- H, et al. Związek pomiędzy suplementacją omega-3 a zmniejszeniem funkcji poznawczych u osób starszych. Dziennik o zapobieganiu chorobie Alzheimera. 2026. DOI 10.1016 / j.tjpad.2026.100569] Nauka i fakty

Uwagi

Zarejestruj się, aby głosować, zapisać i komentować. Wpis · Rejestracja
Komentarze odwiedzin są zatwierdzane ręcznie

Bądź pierwszym komentarzem