Cercetări noi sugerează că suplimentele omega-3, promovate de mult pentru sănătatea creierului, pot fi asociate cu un declin cognitiv accelerat la adulții în vârstă. Un studiu longitudinal care a utilizat date de la Iniţiativa de Neuroimagistica a Bolilor Alzheimer (ADNI) a constatat că participanţii care au luat suplimente omega-3 au prezentat o deteriorare semnificativ mai rapidă a capacităţilor de memorie şi gândire comparativ cu neutilizatorii potriviţi. Analiza, publicată în The Journal of Prevention of Alzheimers Disease, a urmărit peste 800 de adulți mai în vârstă timp de până la cinci ani. După potrivirea pentru vârstă, sex, genetica (inclusiv statusul POOE ε4) şi diagnosticul iniţial, utilizatorii de omega-3 au prezentat scăderi mai abrupte ale trei evaluări cognitive standard: o scădere mai rapidă a scorurilor de examinare de stat Mintal (MMSE) şi o agravare mai rapidă a scorurilor de evaluare a bolii Alzheimer (Scala de evaluare a bolii - Cognitive Subscale 13 (ADAS-Cog13) şi a scorului de evaluare a demenţei clinice (CDR-SB). Important este că declinul accelerat nu a fost explicat de biomarkerii clasici Alzheimer, cum ar fi plăcile amiloidiene, patologia tau sau atrofia materiei gri. În schimb, cercetătorii au identificat metabolizarea redusă a glucozei cerebrale (măsurată de FDG-PET) în regiunile cerebrale vulnerabile la Alzheimer, ca factor-cheie de mediere, sugerând posibile efecte negative asupra funcţiei sinaptice şi a prelucrării energiei cerebrale. Autorii subliniază faptul că acest studiu observaţional nu poate dovedi o legătură directă şi nici o limitare a notelor, inclusiv utilizarea suplimentului autoraportat şi lipsa datelor privind calitatea sau oxidarea produsului. În timp ce omega-3 dietetică din pește rămâne în general benefic în multe studii, aceste constatări ridică întrebări importante despre suplimentarea de rutină la adulții mai în vârstă și subliniază necesitatea unor studii controlate randomizate suplimentare. [Liao Z-B, Hu Z-C, Zeng G-H, et al. Asocierea dintre suplimentarea omega-3 şi declinul cognitiv la adulţii vârstnici. Jurnalul de prevenire a bolii Alzheimer. 2026. DOI 10.1016/j.tjpad.2026.100569] Știință și fapte
Cercetări noi sugerează că suplimentele omega-3, promovate de mult pentru sănătatea creierului, pot fi asociate cu un declin cognitiv accelerat la adulții în vârstă. Un studiu longitudinal care a utilizat date de la Iniţiativa de Neuroimagistica a Bolilor Alzheimer (ADNI) a constatat că participanţii care au luat suplimente omega-3 au prezentat o deteriorare semnificativ mai rapidă a capacităţilor de memorie şi gândire comparativ cu neutilizatorii potriviţi. Analiza, publicată în The Journal of Prevention of Alzheimers Disease, a urmărit peste 800 de adulți mai în vârstă timp de până la cinci ani. După potrivirea pentru vârstă, sex, genetica (inclusiv statusul POOE ε4) şi diagnosticul iniţial, utilizatorii de omega-3 au prezentat scăderi mai abrupte ale trei evaluări cognitive standard: o scădere mai rapidă a scorurilor de examinare de stat Mintal (MMSE) şi o agravare mai rapidă a scorurilor de evaluare a bolii Alzheimer (Scala de evaluare a bolii - Cognitive Subscale 13 (ADAS-Cog13) şi a scorului de evaluare a demenţei clinice (CDR-SB). Important este că declinul accelerat nu a fost explicat de biomarkerii clasici Alzheimer, cum ar fi plăcile amiloidiene, patologia tau sau atrofia materiei gri. În schimb, cercetătorii au identificat metabolizarea redusă a glucozei cerebrale (măsurată de FDG-PET) în regiunile cerebrale vulnerabile la Alzheimer, ca factor-cheie de mediere, sugerând posibile efecte negative asupra funcţiei sinaptice şi a prelucrării energiei cerebrale. Autorii subliniază faptul că acest studiu observaţional nu poate dovedi o legătură directă şi nici o limitare a notelor, inclusiv utilizarea suplimentului autoraportat şi lipsa datelor privind calitatea sau oxidarea produsului. În timp ce omega-3 dietetică din pește rămâne în general benefic în multe studii, aceste constatări ridică întrebări importante despre suplimentarea de rutină la adulții mai în vârstă și subliniază necesitatea unor studii controlate randomizate suplimentare. [Liao Z-B, Hu Z-C, Zeng G-H, et al. Asocierea dintre suplimentarea omega-3 şi declinul cognitiv la adulţii vârstnici. Jurnalul de prevenire a bolii Alzheimer. 2026. DOI 10.1016/j.tjpad.2026.100569] Știință și fapte
Observații
Fii primul comentariu